Er naturoplevelser, god motion og teknik noget for dig? Så skal du prøve en havkajak!

Havkajakken kan være et fantastisk værktøj i de rette hænder, den kan benyttes til teknik, sjov og leg samt til aftenture og langture. På Lolland-Falster er vi som bekendt omgivet af vand, hele vejen rundt og vi har derfor nogle fantastiske muligheder for at benytte havkajakken.
Havkajakken er den stabile variant i kategorien kajakker og kan fås i utallige varianter hvor nogle er gode til bølgeleg, teknik og aftenture og andre til fart, motion, langture osv.

I Nysted Kajak- og Roklub råder vi over mange varianter, størrelser og designs af havkajakker, således at der altid er en kajak som passer til person og formål.

Hvorfor vælge havkajakken?

Der er mange grunde og motiver for at vælge havkajakken, når dagen eller weekenden skal bruges på vandet. Den er utrolig alsidig og kan benyttes på mange måder.

"Ro motion er go' motion"

Kajakroning er mere end bare store overarme... faktisk så benytter man størstedelen af musklerne i kroppen. Du får derfor styrket hele kroppen samtidigt med du holder en god aktiv form.

Kom væk fra hverdagen og slap af

En afslappende og rolig tur langs de danske kyster kan være ren terapi for hjernen. Når du sidder i kajakken og nyder naturen bliver du optaget af dine omgivelser og glemmer alt om hvor du kom fra og hvad du skal nå.

Oplev naturen fra vandsiden

Det er noget helt særligt at ro afsted på opdagelse og beundre naturen udefra vandsiden. Foruden naturen på land, er der også mulighed for at opleve de små danske øer, dyrelivet i og over vandet samt den stemning der er på vandet.

Kajakteknik og udfordring

Er du til teknik nørderi eller skal du udfordre naturens vilde kræfter, så er havkajakken skabt til dig. Nogen ønsker at beherske kajakken, grønlænder rullet osv. hvor andre skal ud og prøve kræfter/grænser med store bølger, strøm og lignende.

Nysted Kajak- og Roklub tilbyder kajakskole for begyndere og øvede

Vi kan i Nysted Kajak- og Roklub tilbyde uddannelse til IPP2 hav i havkajak, med udstedelse af bevis fra Dansk Kano og Kajakforbund. International Paddle Pass 2 er et bevis for at du kan udføre og begå dig med grundlæggende tekniske- og sikkerhedsmæssige færdigheder, således at du kan begå dig i fornuftigt og sikkert farvand, samt tage på dagsture langs kysten. Dette bevis kræves flere steder i ind- og udland for f.eks. leje af kajak eller for at deltage på kajak ekspeditioner.
Kurset tager 16 timer, fordelt på 5 dage og koster 1600,- kr ( u/18 år 1200,- kr ) hvilket dækker medlemsskab af klubben året ud, benyttelse af klubbens kajakker samt bevis for kurset.

Klubben har også egen kajak trailer!

Nysted Kajak og Roklub er ejer af denne fine Brenderup kajak trailer, hvor der er plads til 8 kajakker samt boks i midten til pagajer, pumper, paddlefloats og redningsveste samt anden nødvendig oppakning. Den muliggør at vi som klub kan arrangere ture i andre ro vande end Nysted og derved komme ud og få en på opleveren i ny og næ.

Nysted Kajak- og Roklub råder over følgende klub kajakker

Seabird Expedition 480